30 July 2009

PILIHAN

ASSALAMUALAIKUM



KIRI ATAU KANAN..TERSERAH ANDA..PILIHAN MASING-MASING

Manusia terpaksa membuat pilihan dalam kehidupan seperti belajar, bekerja dan banyak lagi perkara yang melibatkan perjalanan hidup kita di alam tumpangan kita ini. Rata-rata semua orang memilih dalam kehidupan mereka. Jika dilihat dari sudut yang kecil, sewaktu makan manusia juga memilih. Ada yang tidak tahan pedas, ada yang suka makanan bersantan serta macam-macam lagi pilihan manusia. Pilihan inilah yang menambah rasa nikmat sewaktu makan. Pilihan yang dilakukan memuaskan hati empunya badan.

Dalam hidup ini terlalu banyak pilihan yang perlu kita lakukan. Kadangkala pilihan itu kita suka dan ada juga yang tidak. Kadang-kadang kita boleh memilih dan kadang-kadang kita terpaksa memilih. Pilihan yang kita lakukan mungkin benar dan mungkin ada yang salah. Kita manusia dan kita senantiasa melakukan kesilapan. Tidak salah jika pilihan itu tidak seperti yang kita harapkan asalkan kita belajar sesuatu daripadanya.

Kita gembira dengan pilihan kita. Kita juga sedih setelah memilih sesuatu. Namun yang pasti kita akan dan terpaksa memilih. Pilihan-pilihan inilah yang mendewasakan kita serta mematangkan kita. Tiada manusia yang sempurna dan melakukan kesilapan kadangkala sangat bagus kerana pengajaran yang diperolehi bakal membantu kita di masa akan datang. Kita bukan robot yang boleh diprogram sesuka hati dan menurut segala yang diarahkan.

Manusia punya perasaan, perasaan yang membezakan kita dengan robot. Melalui perasaan inilah lahir sifat seperti menurut dan memberontak. Menurut bererti kita akur dengan pilihan kita yang mendatangkan rasa senang kepada diri kita. Memberontak melambangkan kita tidak selesa dengan pilihan tersebut mengakibatkan rasa marah dan sedih. Kedua-dua ini besar kesannya ke atas diri kita.

Tapi, dalam membuat pilihan kita punya komuniti yang boleh dan sedia membantu. Rakan, ibu bapa, adik-beradik serta orang perseorangan yang kita percayai boleh membantu kita dalam membuat pilihan. Kita selalu dilema dalam melakukan sesuatu pilihan. Mereka inilah yang membantu kita dalam membuat pilihan agar pilihan kita lebih tepat dan mencetuskan rasa senang kepada diri kita. Jangan terlalu mengikut hati kerana ikut hati akibatnya mati. Mati bukan bermakna kita meninggal dunia tapi mati di sini bakal mendatangkan rasa sesal kepada kita.

“Berkongsilah kerana berkongsi dapat meringankan beban dan membantu kita agar lebih rasional dalam membuat pilihan. Pilihlah kerana sesungguhnya kita sentiasa diberi pilihan”

4 comments:

  1. ooo...
    yaaa...
    sharing ur problem isnt dat bad...
    kekadang mmg ssh nk buat pilihan...
    hehehe...
    entah aku pn xtau nk ckp ape...

    ReplyDelete
  2. kdg2 kna share gak
    bole jd stress kalau tak cakap

    ReplyDelete
  3. emy (nyibok je)9/2/09, 10:06 AM

    nk tgh2 leh?

    ReplyDelete
  4. emy (nyibok je)9/2/09, 10:08 AM

    nk knl ngn korg geng rumah biru
    cam best je.....

    ReplyDelete