05 May 2009

KALAU... BETAPA BERKUASANYA PERKATAAN INI.

SALAM SEJAHTERA

" Kalaulah hidup ini semudah yang kita rancang "


Dalam perbendaharaan kata bahasa ibunda kita, Bahasa Melayu, perkataan seperti jika, kalau dan sekiranya merupakan penyambung ayat yang sering digunakan dalam pembinaan ayat . Perkataan tersebut lazimnya diguna pakai agar maksud yang hendak ditonjolkan di dalam ayat tercapai bersesuaian dengan kehendak si pembina ayat. Kebiasaannya, perkataan ini digunakan sebagai penyedap ayat.

Contoh:

“Aku pasti menang kalau aku tak jatuh masa berlari tadi”, keluh Faizal dalam nada kecewa

Perkataan “kalau di situ merujuk kepada situasi yang boleh berlaku, mungkin terjadi sekiranya tiada kesilapan yang berlaku. Perkataan tersebut juga seringkali kita gunakan dalam perbualan harian kita. Sesuatu yang menjadikan perbualan harian kita lebih rancak dengan adanya perkataan seperti KALAU, JIKA, MUNGKIN dan banyak lagi yang berupaya menjadikan sesuatu yang tidak pasti menjadi kenyataan.

Kalau aku kaya, macam-macam benda aku boleh beli”, ujar Norman kepada Karim.

Kalau aku lambat sikit tadi mesti aku tak jatuh kat simpang tadi”, keluh Abu dalam nada kesal.

Kalau aku rajin belajar mesti aku dah jadi doktor sekarang”, luah Halim.

Perkataan kalau ini sebenarnya mempunyai impak yang sangat besar dalam kehidupan kita. Lihat saja contoh di atas. Ada di antaranya, angan-angan, kekesalan yang berlaku dan pelbagai lagi. Semuanya dari perkataan kalau yang terpacul secara automatik apabila kita menuturkan kata. Perkataan yang sangat mudah mempunyai dua suku kata iaitu “KA dan Lau” menghasilkan 1001 makna.

Contoh yang agak ekstrem:

“Kalau nak cerita pasal kalau, kepala kereta api pun boleh buat lauk”, ujar seorang teman saya ketika sedang rancak berbicara.

Saya juga sering menggunakan perkataan Kalau itu di mana perkataan tersebut hanyalah sekadar penyedap ayat dan jarang-jarang kita dapat merealisasikannya. Manusia dan impian mereka yang tinggi menggunung. Sukar dicapai tetapi masih bisa dibayangkan. Seronok bukan membayangkan sesuatu yang menyenangkan?

Hebat bukan? Tetapi itulah realiti perkataan KALAU. Bayangkan jika perkataan ini tiba-tiba luput dari perbendaharaan kata kita. Sudah pasti ayat-ayat yang terhasil tergantung. Tiada lagi perkara yang perkara yang terawang-awang, antara pasti dengan tidak. Semuanya berlaku. Tiada rasa kekesalan kerana kita tidak mampu melahirkan rasa sesal kerana ketidak wujudan perkataan tersebut.

Hanya dengan sekecil-kecil perkataan, pelbagai benda boleh dihasilkan melalui imaginasi manusia. Betapa besarnya kuasa Allah yang menciptakan bumi dan alam semesta, manusia daripada tanah dan dikurniakan akal fikiran. Dari situlah terhasilnya bahasa Melayu dan juga perkataan KALAU.

Jika digunakan air lautan sebanyak tujuh lautan nescaya masih tidak cukup untuk mencatat segala ilmu Allah. Betapa hebatnya dan terlalu tinggi untuk jangkauan kita. Kita jika mendengar kuliah atau belajar lebih dari sejam pun sudah hilang fokus, mungkin lebih awal dari itu. 15 minit pertama saja fokus, kemudian entah melayang ke mana.

Gunakan pula perkataan kalau.

“Kalau aku hebat mesti aku tak payah datang kelas, datang je exam. Mesti boleh jawap lepas tu skor exam”

Nah, begitu hebatnya perkataan kalau. Fikir-fikirkanlah. Hehe

SAYANGI BAHASA KITA, BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA

5 comments:

  1. kalaulah perkataan "kalau" tu boleh jadi realiti...

    ReplyDelete
  2. sebab itu namanya kalau..kalau itu realiti alamatnya dunia ni kucar kacir

    ReplyDelete
  3. kalau tu kalau jgk.. tanpa usaha, kalau tu xbergune..

    ReplyDelete
  4. setuju!!sudah sy utarakan dlm entri sebelum ini..bahagian pentadbiran

    ReplyDelete
  5. kalau nie biase kadang2 blh tgk lah satu2 individu tu tak yakin dpn ape yg die cakap.

    ReplyDelete