03 May 2009

Marah Betul


ASSALAMUALAIKUM W.B.T...SALAM SEJAHTERA


“Celaka betul dia ni, berani dia tipu aku!”, bentak Leman. Dia terus-terusan menghamburkan kata-kata kesat akibat terlalu MARAH kerna ditipu sahabat baiknya yang telah berjanji untuk melunaskan hutang.

Lima bulan sebelum itu, sedang Leman duduk di serambi rumah sambil menghirup secawan kopi panas sekembalinya dari pejabat dia didatangi Ali, sahabat baik sejak di bangku persekolahan. Mereka berdua digelar belangkas di sekolah ke mana sering dilihat berdua ke mana saja.

Selepas memberi salam dan duduk bersila, Ali memulakan bicara.

“Man, aku sebenarnya datang ada hajat sikitlah”, suara Ali agak perlahan tapi masih dapat didengari Leman.

“Kenapa beb? Ada problemke?”, Leman bertanya untuk mendapatkan kepastian setelah dilihat riak wajah Ali yang menggambarkan 1001 persoalan.

“Macam ni, aku sebenarnya short duit sikit lepas tu kereta aku buat hal”, terang Ali.

“Aku datang ni nak pinjam duit kau, tu pun kalau kau tak keberatanla”, Ali meneruskan bicara sambil mengharapkan jawapan.

Leman bersetuju untuk meminjamkan wangnya kepada Ali. Memandangkan mereka teman yang akrab, Leman tidak tergamak untuk mengatakan tidak kepada Ali. Umpama isi dengan kuku, begitulah keakraban mereka berdua yang telah terjalin sejak sekian lama.

Namun, pada hari ini Leman tidak dapat menahan kemarahannya. Ali hilang entah ke mana. Puas sudah dihubungi namun tak pernah berjawap. Ke rumah sudah, ke pejabat pun sudah. Namun hasilnya tetap sama, Ali tidak dapat dijejaki.

Marah, perkara yang sangat subjektif untuk dibincangkan kerana manusia yang marah ini pelbagai gayanya. Ada yang diam saja, ada yang memaki hamun tak kurang juga yang menggunakan kekerasan bagi menghilangkan rasa marah. Tanyalah sesiapa saja di sekeliling anda, sesiapakah di antara mereka yang senang apabila ditipu dan rasa gembira bila mendapat tahu mereka ditipu. Sudah pasti jawapannya tidak!!

Marah adalah ekspresi yang terjadi secara spontan apabila seseorang itu tersepit dalam situasi seperti. Mereka ini cuba melepaskan diri dari tekanan tersebut dengan marah. Biasanya orang akan rasa lebih tenang selepas melepaskan api kemarahan mereka.

Kadangkala ada orang yang marah selama berhari-hari dan ada juga yang mengambil masa yang singkat untuk pulih seperti sediakala. Anda orang yang bagaimana? Fikir-fikirkanlah. Andai anda orang mudah sejuk itu sangat bagus! Jika anda orang yang mengambil masa yang lama untuk pulih, anda sebenarnya berada di zon bahaya kerana saya pernah melihat sebuah rancangan televisyen berbentuk motivasi dan penceramahnya ialah Dato Fadzilah Kamsah. Antara perkara yang disentuh mengenai marah dan berikut merupakan pesanan beliau:

“Manusia normal akan marah hanya empat minit. Kalau lebih dari empat minit sebenarnya hasutan syaitan”

Jadi kepada sesiapa yang panas baran dan mudah sangat marah, ingatlah pesanan Pakar motivasi tersebut. Tiada guna untuk marah-marah seperti orang hilang akal. Benda yang telah terjadi tidak boleh diulang semula. Kita tak punya mesin merentas masa seperti dalam siri Doraemon yang membolehkan kita kembali ke masa lepas. Jika tidak sudah tentu sejarah dunia cantik dan elok belaka.

Tiada Perang Dunia mahupun serangan ke atas bumi Iraq. Tiada wabak seperti selsema burung dan juga selsema khinzir. Banyak lagi kesilapan dan kegagalan manusia dapat diperbetulkan sekiranya mesin tersebut tercipta. Semua perkara yang mengundang kemarahan manusia dapat diredakan dan diperbetulkan

Namun semua itu hanya khayalan. Umpama angan si Mat Jenin yang tidak mendatangkan apa-apa hasil. Marahlah sepuas hati tidak juga mendatangkan hasil, Nasi sudah menjadi bubur.

Cuba kawal kemarahan kita kerana “tukang hasut” sangat menggemari golongan seperti ini. Mereka bersorak keriangan kerana kita tergolong bersama mereka. Cuba kawal panas baran anda, sifat marah anda.

Tips untuk mengawal marah:

  1. Ingat pernyataan di atas, Manusia normal hanya marah selama 4 minit
  2. Jauhkan diri daripada orang lain kerana mereka mungkin menjadi sasaran anda melepaskan api kemarahan
  3. Diam dan beristigfar supaya hati menjadi “sejuk”
  4. Jika tidak berkesan ambil wuduk dan mengaji, dapat menyejukkan hati yang terbakar dan mudah-mudahan mendapat pahala.

Ini merupakan salah satu dari ribuan cara untuk membendung kemarahan. Jika anda ada tips untuk mengawal marah silalah berkongsi. Tinggalkan komen bersama tips anda mengawal kemarahan. Semoga kita mendapat manfaat darinya =).

“Sharing is Caring..Berkongsi itu indah”

No comments:

Post a Comment