14 April 2009

JANJI...sejauh manakah kebenarannya??

"saya janji dengan kamu"

"kamu boleh pegang dengan janji saya"

"sayang...abang janji dengan sayang"

"kita dah kenal lama, aku janji aku bayar balik duit kau tu"

Berjanji..mengucapkan perkataan janji it sendiri adalah satu perkara yang sangat mudah.

Kalau mahu diibaratkan..istilah untuk menunjukkan betapa entengnya perkataan janji ialah "kacang" iaitu sesuatu yang sangat mudah.

Manusia sering menabur janji..Janji ditabur seolah-olah menyemai benih anak sawi di batas..
Cukup masa tuai..best betul

Tapi pernahkah kita terfikir..perkataan janji itu sendiri sudah berat apatah lagi menunaikannya.

Selalunya orang akan berjanji apabila ingin mendapatkan keyakinan seseorang , memujuk, dan macam-macam lagi.

Pokoknya objektif mereka tercapai....tapi pernahkah kita terfikir impak daripada janji yang kita buat???

Bila kita tak dapat kotakan janji tesebut, apa hukumnya?
Bukankah ianya berdosa???
Kita beri harapan pada orang lain tapi bila janji itu dituntut kita tak dapat kotakannya

Mungkin orang itu boleh dilabel sebagai hipocratus agung atau lebih mudah dikenali sebagai MUNAFIQ..

Bila manusia berharap dan janji itu tidak dikotakan sudah mesti akan timbul rasa kecewa..
Bayangkan seorang anak kecil yang merengek supaya di belikan gula-gula..

"Nanti ayah belikan, ayah janji", janji seorang ayah kepada anak supaya anak kecil tersebut berhenti merengek...

Sampai masa, ayahnya tidak juga menunaikan permintaan anak kecil tersebut..Bayangkan perasaan anda jika anda berada di tempat kanak-kanak tersebut..

Apa yang anda rasa?
Kecewa?
Sedih?
Marah?


Resolusi yang boleh digunakan, Apa kata kita ubah sikit perkataan janji...apa kata ubah kepada "saya cuba" daripada "saya janji" Bila kita cuba tak semestinya kita berjaya tapi sekurang-kurangnya kita dah cuba..jangan tak cuba langsung sama juga nanti, menuju ke arah munafiq..
Fikir-fikirkanlah..


Sekadar untuk berkongsi...Sharing is Caring

No comments:

Post a Comment