22 August 2009

RAMADHAN

Selamat datang ya Ramadhan

Bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan. Bulan di mana kita menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara yang boleh mengurangkan pahala berpuasa. Setiap orang pasti mempunyai pengalaman sendiri di bulan ini. Ada yang manis ada juga yang pahit.

Begitu juga saya yang tidak terlepas dari pengalaman tersebut. Setiap kali ramadhan pasti mengingatkan kembali peristiwa di zaman kanak-kanak. Seorang kanak-kanak yang belum mengerti apa itu puasa. Yang pasti puasa itu tidak boleh makan minum. Noktah. Tidak lebih dari itu

Tahun tersebut baru mula belajar berpuasa jadi tidak banyak yang diketahui. Tidak makan dan tidak juga minum..kecuali air paip di bilik mandi. Hampir setiap hari saya akan berbuat sedemikian. Pada saya itu tidak salah dan tidak pernah terlintas untuk bertanya.

Peristiwa itu agak lucu bila dikenang kembali kerana ramai yang memuji usaha saya yang belajar berpuasa di usia yang muda walhal mereka tidak tahu kebenarannya!! Semua itu sudah berlalu dan tahun demi tahun ramadhan banyak mengajar.

Mengajar kita erti bersyukur..Mengajar kita berfikir dan menjadi lebih rasional kerana di bulan ramadhan tiada lagi syaitan yang menghasut jiwa. Cuma nafsu yang perlu dikawal gelora. Semoga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan yang lepas..Ameen.

SELAMAT DATANG YA RAMADHAN..KEDATANGANMU MEMBAWA ERTI YANG BESAR KEPADA SEMUA

No comments:

Post a Comment