19 July 2009

PELUANG

SALAM

“Give me another chance, I’ll get you the contract” ujar Zack dengan sungguh-sungguh cuba meyakinkan majikannya.

“Tolonglah beri saya peluang, saya akan cuba berubah”, pinta lelaki itu. Sayu suaranya menggambarkan kesungguhan yang dimiliknya.

Setiap dari kita tidak pernah lepas dari melakukan khilaf kerana kita manusia biasa yang terkadang tersilap dalam perhitungan yang kita rencanakan. Hanya satu yang dapat diutarakan iaitu tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini. Yang sempurna hanyalah Pemerintah sekelian alam ini, Allah S.W.T. SempurnaNya tiada tolok bandingan.

Tetapi kita manusia, demi masa sesungguhnya setiap saat pasti ada yang melakukan kesilapan dan kesalahan dari segi perbuatan mahupun kata-kata. Kadangkala kita sedar kita melakukan kesilapan lantas mengambil jalan untuk mengubahnya. Banyak pula yang melakukan kesilapan tetapi masih juga alpa. Manusia itu tidak sama. Acuannya berbeza. Dari rupa, rambut, susuk tubuh sehinggalah kepada perilakunya berbeza. Jika manusia itu robot yang boleh dikawal semaksimum mungkin, insyaAllah minimumlah kekhilafan yang bakal berlaku.

Namun kesilapan yang dilakukan kadangkala sangat besar, terlalu besar untuk dimaafkan, diperbetulkan serta diselesaikan. Lantas ada yang menghukum bagi kesilapan yang berlaku. Sesetengah memang wajar dihukum kerana khilaf itu terlalu besar dan terlalu berat untuk orang lain menerimanya. Tidak terlepas mereka yang melakukan kesilapan tetapi tidaklah terlalu besar kesilapan itu tetapi masih juga meninggalkan kesan dan bekas.

Bukankah semua orang layak untuk mendapat peluang? Insan yang mencabuli haknya terhadap Pencipta adalah berdosa. Akan tetapi Pencipta kita Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sekiranya kita melakukan kesalahan kepadaNya segeralah memohon keampunan agar khilaf itu diampunkan. Dengan erti kata lain bertaubat. InsyaAllah rayuan kita pasti didengari. Bagaimana pula jika salah itu dengan manusia? Wajarkah manusia itu terus-terusan dihukum dan tidak dimaafkan? Bukankah lebih baik sekiranya kita diberi peluang? Peluang kedua barangkali untuk menebus khilafnya. Manusia itu punya satu sifat, sifat menyesali sesuatu perbuatan yang telah terjadi. Akan tetapi ramai juga yang keras hati dan tidak mahu berubah. Bagi yang menyesal kemungkinan besar mereka mahu berubah, mereka akan cuba berubah dan akhirnya mereka berjaya berubah, semua itu tidak mustahil.

SESALAN...SINAR DI SEBALIK KEGELAPAN

Inilah yang dinamakan peluang, kebolehupayaan untuk mengubah itu kepada ini, tidak kepada ya dan salah kepada benar. Kita perlu bijak mengambil peluang dan menggunakan peluang. Peluang tidak datang selalu namun hadirnya membawa erti. Hargai peluang yang ada kerana hilangnya mungkin mengakibatkan duka.

Senantiasalah bermuhasabah diri. Selami diri dan fikir seketika.. “Adakah aku ada melakukan kesalahan kepada orang lain?” “Adakah tutur kataku menimbulkan rasa yang kurang selesa di hati mereka?” “Adakah betul tindakan yang aku ambil?”…Rebutlah peluang yang ada sebelum ia lenyap sama sekali.

“MENGAMBIL PELUANG UNTUK MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA JIKA ADA KATA-KATA YANG MENGGURIS HATI..PERILAKU YANG MENGUNDANG RASA TIDAK SELESA..SECARA SENGAJA MAHUPUN TIDAK”

No comments:

Post a Comment