08 April 2009

antara sudu dan tangan???

kita seringkali tengok...
masa kita kuar jalan2 lepas tu kita pergi makan

orang dengan cara makan masing2
ada yang pakai tangan
ada yang pakai sudu garfu
kita jarang nampak orang mkn guna tangan kat restoran

sebab apa?
mungkin sebab mereka malu
yela...makan kat restoran
pakai tangan lagi
nampak mcm kampung je
hahahaha

tapi ada satu perbualan ni
"Mat, kenapa kau makan dengan tangan kat sini? aku malula,"
"dahla dekat restoran, nampak macam kampung je" ujar seorang rakan

mamat terus makan dan tidak menghiraukan kawannya Ali..
apabila beredar dari restoran tersebut, maka si Mat pun bersuara

"Ali, ko nak tau kenapa aku makan pakai tangan td?" tanya si Mat kepada Ali

"kenapa?" balas Ali dengan muka yang penuh harapan.
muka seorang teman yang betul2 perlukan penjelasan

"sebab aku tengok kat restoran tu, sudu dan garfu dicuci tak bersih!!"
"aku nampak masa aku pegi toilet tadi"

Ali beristigfar panjang. dalam hatinya sedikit geram kerana mamat tak bagitau apa2.
sejak hari itu si Ali akan makan dengan tangan bila keluar ke mana2
ataupun dia akan bawa sendiri sudu dan garfu

p/s: moral dari cerita ni adalah untuk ajar kita pasal kebersihan
kadang2 kita lupa nak basuh tangan bila nak makan
bedal aje lepas tu sendawa...adoila

kan tangan kita dah pegang macam2.. apala salahnya kalau basuh dulu tangan baru makan
kalau makan kt restoran sebelum makan tak salah kalau kita basuh dulu sudu garfu yang kita nak guna tu

aku pernah terbaca...di zaman sahabat kalau tak silap...ada sorang hamba Allah ni
masa kat majlis besar...orang semua pelik tengok dia makan dengan tangan
bila orang tanya dengan selamba dia jawap
"sekurang2nya aku tau ak dh basuh tangan aku ni...dan untuk apa aku dh gunakan tangan aku ni" sudu dan grfu kamu tu..kamu tau kebersihan dia?"
hahahaha

Kebersihan adalah sebahagian daripada iman....

sekian~~~

6 comments:

  1. hehe...
    kat umah...saye prefer tgn..
    kat luar..x kire la..restorn ke..maple ker....sudu n garfy jadik pilihn...
    at least..saye akan lap sudu n grfu tu before mkn...:P
    sbbnye??kalo mkn pakai tgn..nnti tgn mesti bau even dah basuh...tgugat iman kalo ngah study..hehe..pikir nak mkn je nnti..:P

    ReplyDelete
  2. stuju gk
    bau kari maple mmg mngancam
    hahaha

    ReplyDelete
  3. yey...kamu sokong...hehe..mau nye..aish..
    nak nak kalo makan ikan...aduhaii
    bau tgn..grr...:P

    ReplyDelete
  4. pernah terbaca di mana x igtla, tp tau x kenapa islam sendiri menggalakkan kt mkn guna tgn?

    tgn tu sendiri ada natural enzyme yg akan membantu penghadaman kt. n 'enrich' rasa mknn tu sendiri.

    sekadar berkongsi. =)

    ReplyDelete
  5. hoho
    yeke...info baru ni
    myb nnt blh di ketengahkan
    heee

    ReplyDelete